Світ навколо нас

                Мабуть, ніхто не візьметься заперечувати, що головною причиною катастрофічного погіршення стану навколишнього середовища в наш час є зневажання законів природи. Тому  мета курсу «Дорога в дивосвіт» - це формування системи наукових знань, поглядів, переконань, які закладають основи відповідального та дієвого ставлення до навколишнього природного середовища.
                Протягом першого року навчання діти опрацьовують розділи «Вступ», «Осінь творить дива», «Зима вчить і розважає», «Весна відкриває таємниці». Для отримання  першочергових уявлень і понять про основні особливості та відмінності пір року в нашій місцевості, учнів залучаю до роботи на екологічній стежці. Навчальний процес відбувається безпосередньо у природному середовищі. Це уроки серед природи, уроки милування природою,екскурсії, організація роботи у куточку живої природи класу та  на квітковій клумбі. До уроків підбираю завдання, що сприяють розвитку мислення дитини, спостережливості, самостійності, активності, виробленню елементарних умінь, необхідних для посильної участі у соціально-корисних справах, враховую потреби дитини в комунікації, дослідництві навколишнього середовища,  художньому вираженні своїх почуттів. Для цього використовую технології  особистісно-розвивального спрямування. Пріоритет надаю ігровим методам, пошуково-дослідницькій діяльності. Діти занурюються у ситуацію першовідкривача, вони спостерігають, порівнюють, досліджують навколишня середовище,перевіряють народні прикмети. В уроки широко включаю  твори В.О.Сухомлинського, на думку якого природа лежить в основі дитячого мислення, почуттів і творчості.
                  Щоб уроки були цікавими і посильними, частину інформації подаю у вигляді малюнків, казок, вікторин, інсценізацій,віршів; використовую бесіди, розповіді, інтерактивні методичні  прийоми.
                   Я сподіваюся, що матеріали, подані в посібнику, зацікавлять учителів і допоможуть їм у проведенні уроків курсу за вибором «Дорога в дивосвіт» в першому класі. 
                         Орієнтовне календарне планування.

          Тема уроку 
      Дата

1.




2.


3.

4.



5.


6.



7.

8.





9.


10.



11.



12.



13.


14.


15.


16.



17-18.



19.

20.


21.



22.


23.



24.




25.




26.



27.


28.



29.




30.


31.


32-33.




34.










                         Вступ.
  Природа. Об’єкти природи і об’єкти, що не належать до природи. Відкриття маршруту екологічної стежки «Екологічне містечко Дивосвіт».

  Жива і нежива природа. Основні ознаки природи. Екскурсія по саду.

  Різноманітність живих організмів у природі.

  Необхідність природи для людини. Охорона природи. Виставка книг «Наша дружба з природою».
                    Осінь творить дива.
  Осінні зміни в неживій природі. Екскурсія до саду для виявлення ознак осені в природі.

  Граємо в барви, звуки, пахощі осені. Урок милування природою «Барви осені». Конкурс малюнків «Принцеса Осінь».

 Народні прикмети завбачення осінньої погоди.

  Осінні явища в житті рослин – розцвічування листя, визрівання і поширення насіння. Листопадний карнавал. Складання гербарію осіннього листя, колекції плодів різноманітних рослин. Екскурсія до шкільного парку.

Осінні садові квіти. Екологічна гра «Розмова з квітами». Збір насіння осінніх квітів.

  Осінні зміни в житті тварин. Відліт перелітних та підготовка до зими осілих птахів. Початок сплячки у плазунів, звірів. Особливості зимівлі комах.

  Збирання плодів і насіння дикорослих та городніх рослин для підгодівлі птахів узимку. Виготовлення годівничок.

 
  Особливості поведінки домашніх тварин восени. Як тварини спілкуються один з одним. Спостереження за свійськими тваринами.

  Праця людей восени – збір урожаю, висівання озимих зернових. Проведення трудового десанту з упорядкування території навколо школи.
              Зима вчить і розважає.
  Ознаки зими в природі. Випадання снігу. Замерзання водойм. Екскурсія.

  Особливості життя рослин узимку. Екскурсія в природу для розкриття життя рослин узимку.

  Урок милування природою «Зимові портрети дерев». Конкурс малюнків.

  Зимуючі птахи рідного краю. Охорона птахів узимку. Розвішування годівниць та підгодівля зимуючих птахів. Спостереження за птахами біля годівниць.

  Умови життя звірів узимку. Охорона звірів.

  Особливості зимової праці у зимовий період. Робота на полях, у майстернях.

  Утримання свійських тварин у фермерських господарствах взимку. Кролі. Зайці. Спільні та відмінні риси.

  Кімнатні рослини взимку. Догляд і спостереження за кімнатними рослинами класу.
          Весна відкриває таємниці.
  Ознаки весни в неживій природі. Причини змін у природі з настанням весни.

  Весняне пробудження у живій природі. Початок сокоруху. Бубнявіння бруньок, вихід молодого листя. Екскурсія в парк для виявлення ознак весняного пробудження природи «Прокидаються дерева».

  Первоцвіти. Пристосування ранньовесняних рослин до несприятливих умов життя. Екскурсія в парк.

 Значення квітів в житті людини. Квітковий годинник. Спостереження за місцевими квітучими рослинами за різних погодних умов.

  Охорона рослин. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами навесні.

  Розмаїття кольорів у природі. Урок милування природою «Де живуть кольоринки». Творча робота «Привітання для весни».

  Весняні явища в житті тварин. Весняні зміни в житті звірів. Особливості поведінки у мешканців водойм. Комахи навесні. Практична робота «Як народжується метелик».

  Зміни у поведінці осілих птахів. Весняні перельоти. Правила поведінки у весняному парку.

  Свято-розвага «Пташок викликаю з теплого краю».

  Праця людей у сільському господарстві весною. Практична робота. Підготовка насіння до сівби. Способи пророщування насіння. Висівання насіння квітів. Робота на квітковій клумбі.

  Підсумковий урок за рік. Завдання для спостережень на літо. Урок в природі.







Немає коментарів:

Дописати коментар